Λαχνίσματα από τα Χανιά
Λαχνίσματα από τα Χανιά
Ακολουθούν μερικά στιχάκια:
Τα παιδιά μαζεύονται σ΄ ένα σημείο σχηματίζοντας κύκλο. Ένα από αυτά, λέει ρυθμικά το στιχάκι και σε κάθε συλλαβή ή λέξη δείχνει κι από ένα παιδί (συνήθως από τα δεξιά στα αριστερά). Το παιδί που δείχνει όταν πεί την τελευταία συλλαβή είναι αυτό που θα "τα φυλάει" που θα παίξει πρώτο, μπορεί όμως και να συμβεί το αντίθετο. Σ΄αυτή την περίπτωση το παιδί απομακρύνεται από τον κύκλο και τα υπόλοιπα παιδιά συνεχίζουν μέχρι να μείνει ένα, το τελευταίο απ΄όλα, το οποίο θα τα "φυλάει", θα κυνηγάει ή θα παίξει πρώτο ανάλογα.
Ανέβηκα σ΄ένα βουνό
Και είδα ένα γουρούνι
το κοίταξα καλά-καλά
και σου 'μοιαζε στη μούρη
γκο-γκο-γκο
σι-σι-σιτο γουρούνι είσαι 'σύ.
Ο Χριστός κι η Παναγιά
κάνανε μια συμφωνία:
ποιος θα βρεί το δεκατρία
ένα-δύο-τρία-τέσσερα
πέντε-έξι-επτά-οχτώ
εννιά-δέκα-έντεκα
δώδεκα-δεκατρία.
Α-κα-τα μα-κα-τα
σου-κου-του-μπε
α-μπε φα-μπε
ντο-μι-νε
α-κα-τα μα-κα-τα
σου-κου-του-μπε
α-μπε φα-μπεβγες
Α-μπε-μπα-μπόμ
του-κι-θε-μπλομ
α-μπε-μπα-μπόμ
του-κι-θε-μπλομ
μπλιμ-μπλομ
Σαν θα πας εκεί
στη Βόρεια Αμερική
θα δείς τον Ερμή
να παίζει μουσική
με το κόκκινο σκουφί
" Βγαίνεις" και τα
φυλάς όλα εσύ!
Εδώ τα παιδιά κάνουν ένα κύκλο με τα πόδια τους, ένα πόδι το κάθε παιδί, και ένα από αυτά λέει δείχνοντας το κάθε παπούτσι:
Το παπούτσι σου βρωμάει, άλλαξε το ...
- Σ' όποιο παιδί τύχει αυτή η τελευταία συλλαβή αλλάζει πόδι και όταν του τύχει δυό φορές βγαίνει από τον κύκλο. Αυτό το παιδί θα είναι είτε αυτό που θα τα φυλάει, είτε θα έχει βγεί για να συνεχίσουν οι υπόλοιποι. Αυτό βέβαια καθορίζεται από πριν.
Ο Καρακατσάνης μπήκε στο τηγάνι κι έσπασε τ' αυγά.
Γιατί Καρακατσάνη, μπήκες στο τηγάνι κι έσπασες τ' αυγά;
Φάε τώρα μια καρπαζιά.
Ανέβηκα στη λεμονιά να κόψω ένα λεμόνι κι η λεμονιά τσακίστηκε και μου κοψε το χέρι.
Δώσμου το μαντιλάκι σου το χρυσοκεντημένο να δέσω το δαχτύλι μου που είναι ματωμένο.
Ντορεμι φασολα
μου 'φυγε η σόλα
πήγε στο Παρίσι
να παραθερίσει
κι όταν θα γυρίσει
πάλι θα κολλήσει
στο παλιό παπούτσι
που 'χε ξεκολλήσει.
Είσαι Κινεζάκι;
Ναι - απαντάει το παιδί που έχει τύχει αυτή τη φορά.
Πόσες κουταλίτσες;
Εδώ λένε ότι αριθμό θέλουν. Το παιδί μετράει δείχνοντας διαδοχικά ένα ένα τα παιδιά μέχρι να φτάσει στον αριθμό που απαντήθηκε και να βγεί κάποιο παιδί.
Γυμνασίο Πλατανιά Χανίων, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
Το παιχνίδι το έσειλε η Ιωάννα Γ.
Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα.
Σχολικό Ετος: 1997-98